Yhdistys

Suomen Hypnoosiliitto SHL ry:n rentoutuksen ja hypnoosin ammattilaiset kouluttavat rentouttamisen, hypnoosin ja mentaalisen valmentamisen taitoja useilla paikkakunnilla Suomessa.

​Yhdistys toimii jäsentensä aatteellisena ja ammatillisena yhteisönä, joka edistää ja tukee jäsenten kasvua ja kehitystä rentoutus-, hypnoosi- ja suggestiopohjaisten menetelmien käyttäjinä. Yhdistyksen tarkoituksena on myös jakaa asiallista tietoa hypnoosista sekä suggestiivisista ohjaus-, valmennus- ja terapiamenetelmistä sekä edesauttaa alalla tapahtuvaa koulutus- kehitys- ja tutkimustyötä.

SHL ry:n jäsenet voivat olla varsinaisia-, opiskelija-, kunnia- tai kannatusjäseniä. Yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi yhdistyksen hallitus voi hyväksyä henkilön, joka on hankkinut riittävät perustiedot rentoutus-, hypnoosi- ja suggestiopohjaisista menetelmistä, joko yhdistyksen omassa tai muussa vastaavassa koulutuksessa, ja joka hyväksyy yhdistyksen tarkoituksen ja sitoutuu kirjallisesti noudattamaan sen sääntöjä sekä eettisiä ohjeita.

​Yhdistyksen asiakastyötä tekevien jäsentenyhteystiedot löytyvät omalta sivultaan. Tutustumalla huolella heidän osaamisprofiiliinsa löydät parhaiten itsellesi, omaan arvomaailmaasi ja viitekehykseesi sopivan ohjaajan, terapeutin tai valmentajan.

Yhdistyksen taustaa

Suomen Hypnoosiliitto SHL ry:n ovat perustaneet yhteisvoimin Suomen Hypnoosiyhdistys ry ja Hypnoosiliitto ry. Aikaisemmat yhdistykset perustettiin 70-luvun alussa, mistä lähtien ne ovat omalta osaltaan kunniakkaasti lisänneet hypnoosin tuntemusta ja turvallista opetusta sekä käyttöä Suomessa. Molemmat yhdistykset ovat nyt lakkauttaneet toimintansa hyvässä yhteishengessä ja yhdistäneet voimavaransa.

Nykytilanne

SHL ry:n perustava kokous pidettiin 31.1.2015 ja yhdistys merkittiin PRH:n rekisteriin 26.2.2015. Perustajayhdistysten aiemmat toiminnat, kuten koulutukset ja asiakastyö jatkuvat edelleen. Niistä löydät lisätietoa koulutusosiosta.

Yhdistyksen hallitus 2024-2025:

Hallituskausi on kaksivuotinen ja hallitus toimii vapaaehtoisvoimin. Hallituksen jäsenet valitaan sääntömääräisessä vuosikokouksessa.

Puheenjohtaja:
Teija Barr


Varapuheenjohtaja:
Sari Lehikoinen


Taloudenhoitaja:
Minna Erkinharju

Sihteeri:
Sanna Ek

Jäsenrekisterin ja nettisivujen ylläpitäjä:
Nils Liljestrand

Muut hallituksen jäsenet:
Essi Vaskiranta
Tuomo Halsvaha (varajäsen)
Veera Koski (varajäsen)
--------------------------------------------------------

Koulutustoimikunta:
Teija Barr, Minna Erkinharju, Tommi Halsvaha​

Viestintätoimikunta:
Essi Vaskiharju, Sari Lehikoinen, Minna Erkinharju, Nils Liljestrand ja Veera Koski.

Yhdistyksen tietosuojaseloste luettavissa täältä!

Eettiset ohjeet

Suomen Hypnoosiliitto - Finlands Hypnosförbund - Finnish Association of Hypnosis - SHL ry

Eettiset ohjeet

Toiminnan perusta

Rentoutus-, hypnoosi-, suggestio- ja mielikuvapohjaisten ohjaus-, valmennus- ja terapiamenetelmien lähtökohtana on aina asiakkaan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen. SHL ry:n eettinen ohjeistus koskee kaikkia yhdistyksen jäseniä.

Asiakastyöskentely

1. Työskentely rakentuu asiakkaan vakaumuksen ja arvomaailman kunnioittamiselle.
Asiakkaan kokonaisvaltainen hyvinvointi on aina etusijalla.

2. Asiakastyöskentelyssä tulee aina menetellä siten, että asiakas voi kokea olonsa turvalliseksi, tasavertaiseksi ja riippumattomaksi niin ohjausprosessin aikana kuin sen jälkeenkin.

3. Asiakkaan hyvinvointia ja elämänlaatua voidaan tukea lyhytterapeuttisella mallilla tai
osana pidempää muuta terapiaa. Ohjauksessa käytettävistä menetelmistä sovitaan
aina yhdessä asiakkaan kanssa.

4. Yhdistyksen jäsen toimii oman koulutuksensa ja hallitsemiensa menetelmien asettamissa rajoissa ja ohjaa tarvittaessa asiakkaansa toisen asiantuntijan tai terveydenhuollon asiakkaaksi.

5. Asiakastyöskentelyä koskevan informaation tulee olla asiallista ja oikeassa suhteessa
jäsenen ammattitaitoon ja hänen tarjoamiinsa palveluihin.

6. Asiakastapaamisista tulee tehdä ammatinharjoittamisessa tarvittavat muistiinpanot.

7. Asiakastyöskentelyssä esille tulevat tiedot ovat luottamuksellisia ja salassa pidettäviä.

8. Asiakastyöskentelyn tulee noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä.

9. Asiakastyötä tekevä yhdistyksen jäsen voi kieltäytyä sellaisesta toimeksiannosta, joka
on ristiriidassa hänen oman arvomaailmansa tai etiikkansa kanssa.

Jäsenten yleiset velvoitteet
Suomen Hypnoosiliitto ry:n jokainen jäsen vastaa omalta osaltaan käytöksensä ja toimintansa asiallisuudesta ja eettisyydestä. Hänen yhdistyksestä ja sen toiminnasta antamansa informaatio on vastuullista ja yhdistyksen tarkoituksen ja toimintaperiaatteiden mukaista.

Yhdistyksen jäsenet arvostavat toisiaan ja kunnioittavat toistensa erilaisuutta, osaamisprofiilia ja arvomaailmaa.

Valitusmenettely ja eettinen toimikunta

Valitusmenettely


Asiakkaan ollessa tyytymätön saamaansa palveluun tulee epäselvyydet ensisijaisesti ratkaista
asianosaisten kesken tai kolmannen henkilön läsnä ollessa, molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla.


Jos keskinäinen sopiminen ei onnistu, on asiakkaalla oikeus tehdä tapahtuneesta kirjallinen valitus
SHL ry:n hallitukselle, joka toimittaa valituksen eettisen toimikunnan käsiteltäväksi. Yhdistyksen jäsenellä on velvollisuus informoida asiakastaan tästä mahdollisuudesta.


Eettinen toimikunta

Mahdollisen valitusmenettelyn tullessa ajankohtaiseksi SHL:n hallitus kutsuu koolle nelihenkisen eettisen toimikunnan, jonka jäsenistä kaksi on yhdistyksen ulkopuolelta.

Jos eettinen toimikunta valituksen alaisen tapauksen käsiteltyään ja ao.yhdistyksen jäsentä kuultuaan toteaa yhdistyksen jäsenen toimineen epäeettisesti, voi toimikunta antaa yhdistyksen hallitukselle ehdotuksen huomautuksesta, kirjallisesta varoituksesta tai yhdistyksestä erottamisesta.

Hallitus tekee päätöksen eettisen toimikunnan tekemän ehdotuksen pohjalta. Päätös on lopullinen, eikä siitä voi valittaa.


Jos keskinäinen sopiminen ei onnistu, on asiakkaalla oikeus tehdä tapahtuneesta kirjallinen valitus
SHL ry:n hallitukselle, joka toimittaa valituksen eettisen toimikunnan käsiteltäväksi. Yhdistyksen jäsenellä on velvollisuus informoida asiakastaan tästä mahdollisuudesta.